Followers

Sunday, October 16, 2011

"CIKGU GARANG"

As Salam.....

Oktober....telah tiga bulan aku kembali ke sekolah....
Sibuk?...nampak macam tak, tapi sibuk la jugak..al maklum selalu ada 2 orang anak aje
ni ada 400 orang lebih......macam-macam cerita, macam-macam cara....
Rasanya dalam kesibukan..aku masih sentiasa tersenyum..
Aku masih aku yang dulu...'senyum selalu" walau dalam apa keadaan pun..


Sesibuk mana pun aku dalam sehari tu...aku amat bersyukur...ramai anak-anak yang mendoakan..
"Assalammualaikum Cikgu" tak lekang dari telingaku......
Itulah nikmatnya YA ALLAH......syukur.....

Dalam sibuk-sibuk, bulan Oktober ni ada peperiksaan sekolah agama bagi anak-anakku di SKSS ni...
Sebuah sekolah agama telah menghantar surat dan memaklumkan senarai murid yang akan menduduki peperiksaan .....lagi 2 buah takada apa-apa...
Jadi satu pengumuman dibuat.....
"Kalau kamu nak balik awal sikit  (12.30 tgh) untuk persediaan ke kelas peperiksaan sekolah agama, perlu ada waris datang ambik dan kena isi buku keluar dan borang keluar. Waris kena tandatangan buku keluar ...

Nampak semua macam faham alhamdullilah.....bukan ramai sangat sebab ikut hari peperiksaan tu...
Dalam dua tiga orang yang datang, Syukur ada bapa bersama untuk tandatangan buku keluar...

Tetiba depan kaunter sorang anak murid ku tahun 5, memandangku ...
Cikgu nak balik.... "Ok, sapa ambik? Mana ayah?"...
Tak da, saya naik basikal....
"TAK BOLEH, kan Cikgu kata kena ada waris datang".....

Terkelip-kelip murid tu pandang aku ....."Cikgu Garang nooo....."

"Ok, tunggu waktu balik 1.30 ni baru balik..."....

Lucu jugak aku bila dapat gelaran "Cikgu Garang"....
Zaman sekolah aku dulu....cikgu memang garang-garang...tengok misai pun kami dah takut....
Tapi sekarang cikgu dah berubah...dah tukar cara dengan pendekatan yang lembut.....

Apapun.......nikmat pabila "cikgu" disebut oleh anak-anak murid amat besar nikmatnya....
Walau pun "garang".....hi3...
Cikgu garang sebab sayang kamu, tak mahu jadi apa-apa pada kamu sekiranya balik sendiri...
Cikgu marah ke, cikgu tegur ke, cikgu berleter ke.....sebab cikgu sayang kamu...
Niat dan cita-cita cikgu hanya mahukan KALIAN semua BERJAYA dunia akhirat.....

Doa dan harapan cikgu kalian akan menjadi seseorang yang dibanggakan keluarga, agama, bangsa dan negara.

No comments:

Post a Comment