Followers

Tuesday, January 10, 2012

LUKA DI TANGAN NAMPAK BERDARAH

As Salam......

Dalam redha kaki kita mula melangkah selangkah demi selangkah di gerbang 2012
Permulaan yang agak sibuk...tetapi minggu pertama persekolah berlalu dengan
seribu satu kenangan..tangisan -tangisan kecil anak-anak yang menjadi penghuni baru sekolahkumenjadi sebahagian dari warna hari-hariku.....

Minggu ke 2, harap tangisan kecil ini akan hilang bersama masa dan ruang...
Harap anak-anak ini sudah ada kawan untuk berdamping di alam baru mereka ini.
ISNIN...sebelum 7 pagi aku telah selamat sampai ke sekolah...
Pesanan dari kaunselor untuk tolong "print" kan watikah aku janji murid tahun 6...
Nasib baik line laju je pagi ni...dapatlah diprint 2 salinan .. dan serahkan pada guru berkenaan.

Seperti biasa, aku mula turun dan berdiri di tepi pagar...
Melihat langkah anak-anak yang CERIA menuju gedung ilmu ini.....
Hari ini ada perhimpunan pagi....
"Abang Chik" buat hal......ala...jenuh juga pujuk baru diam dan mahu nikut aku ke tapak perhimpunan.
Ada lagi sorang murid tahun 2...menangis juga, mungkin sebab 2 hari cuti....
Tangan murid ini ku pimpin dan bawa ke barisan kelas beliau....

Selesai kelas Bahasa aku, dah dekat jam 10.10 pagi, lapar la pulak...
Terus menuju ke kantin.. dalam perjalanan jumpa anak buah dengan rakannya...
"Sakit perut cikgu"......"sakit perut? Bila? dari rumah ke baru sakit?"
"Sakit dari pagi, dari rumah".... ok...
Aku hubungi waris dan unutk datang menjemput anak beliau.....
Sudah namanya Bertugas di kampung halaman...yang sakit ni pun cucu mak longku...

Selepas rehat...seorang ustazah berlari mendapatkan aku....
"Tolong...tolong......kes ......".....
Seorang murid perempuan bersama beliau...
Satu bau menangkap kepalaku....adoiiiii.....
INi kelemahanku...aku akan alah pada bau-bau tertentu dan akan terus ke kepala , kepala akan rasa sakit sangat.......
"Aku mintak murid ini ke tandas untuk bersihkan diri"....
Dan terus hubungi guru bertugas......

Bila ditanya, jawapan sama, sakit perut dari pagi, dari rumah...tak sempat ke tandas...
Murid ini diberikan baju salin yang baru....

Nasihatku :

"Bila dari pagi tak sihat , tak payah mai sekolah Ok,, pergi klinik ambik ubat"

Cuti 2 hari macam-macam yang dimakan, ada kenduri lagi........tu yang perut meragam tu....

Murid ni dah OK setelah dispaukan minyak angin sikit dan boleh masuk kelas... aku yang masih sakit kepala lagi
macam digigit-gigit......kes ni lama dah aku tak lalui...bau yang bukan2....
Sebab keluargaku sedia maklum ...my hubby akan bersihkan apa-apa yg ada BAU yang aku tak tahan....
Anak-anak dah biasa.....mesti pakai rexona dan minyak wangi..kalau tak pakai nanti mama pening.....hi3

Hampir setengah botl asam ku kunyah, minyak cap kapak pun berbau dah kat badan ni....sakit kepala tak hilang juga.....

Ohhh...1.40 tgh ada meeting di blok lain, blok PSS...
Dalam perjalanan.. ada beberapa orang murid hantar borang RMT...
Selesai naik tangga.....
Kiri Bilik Cikgu Siti (nak bagi borang RMT)...kanan PSS (mesyuarat)
Simpang T....dalam dok fikir-fikir.....berdebommmmmm.......





Sedar-sedar darah dari jari ibu kanan .....melilih tanpa henti....
Tadi sedang fikir nak ke mana ...kiri kanan?
Kiri laaa.... terus cikgu Ct bantu dan ambik ubat serta balutkan lukaku.....

Pecah pasu....nasib baik jari yang terkopak isi...kalau kepala yang berlaga dengan pasu tu
Mau ambulan datang ke sekolah......

Pedih hanya TUHAN yang tahu....dalam hatiku  berkata....
"Luka ditangan nampak berdarah, luka di hati siapa yang tahu?"
"Itu la kalau pemikiran dan tindakan tidak seiring"....

Aku gagal meimbang badan pabila ada lantai yang tidak sama,
Tapi lantai tu tidak salah...dah lama macam tu
Cuma aku yang baru ni kurang mahir di blok ni....
Lepas ni sampai matipun aku akan ingat ada lantai yang tak sama di area tuu....

Selesai mesyuarat, hubungu hubby ceritaka kemalangan kecil ini...
Risau jugak nampak dia, anak bongsu ku siap suruh jahit lagi....
ingat masa di kemalangan dulu.....hi3, nak jahit macam mana..terkopak dan tak jumpa kulit & isi yang terkopak tu.....nak tampung dengan plaster simen ke? .....

Hari ni hanya tinggal pedihh dan bisa-bisa satu badan,
memang kena mengurut lepas ni.....lebam sana sini....

Akan amat berhati-hati di lain masa.......Hanya aku yang faham dengan kemalangan ini dan MUHASABAH.

No comments:

Post a Comment