Followers

Wednesday, November 28, 2012

KEHILANGAN



Cuaca yang tenang.....
Sekali lagi hati diduga dengan kehilangan antara insan yang terpahat di hatiku...
MakNdak.....pergi tak kembali
Pergi  menghadap Ilahi pada jam 12.30 malam tadi....
Dua hari lepas, petang sebegini terima sms dari abang sepupu saya, majlis bacaan yasin untuk Mak ndak....
Semalam, siapkan lubang kubur untuk perancangan HEM 2013...
Rupanya....ada lubang kubur yang pasti mennati orang yang disayangi.

Mak Ndak....Al Fatihah, semoga ditempahkan dalam kalangan orang-orang beriman
Jernih air muka Almarhum MakNdak...dari saya sampai sehingga jenazah Mak Ndak dibawa ke liang lahat, mata saya tidak lekang dari beliau....
Hanya Surah Yasin yang dapat dikirimkan buat Mak Ndak...
Syukur dapat bersama memandikan Mak Ndak buat Kali terakhir
Membantu mengkafankan,....dan melepaskan Mak Ndak dengan redha...w.pun hati berat dan mata berkaca....
Jenazah Mak Ndak sangat bersih dan jernih.......pemergiannya kepada ILAHI juga mudah...

Mak Ndak....sedar2  sahaja, saya makan masakan beliau, minum air dari tangan beliau, selalu tidur di rumah beliau.
Zaman kanak-kanak saya, rumah Mak Ndak adalah rumah kedua saya selain rumah Pak (Tok Wan).
Apa sahaja yang Almarhum  Pak Lang bawakan dari laut, itu yang Mak Ndak masak.....
Best....ikan segar2 buat kari, goreng...semua saya makan.....
Selain Allahyarhammah Mak Su Idah, Mak Ndak adalah ibu saudara yang dekat di hati saya...seperti ibu sendiri
PUas saya makan dari air tangan Mak Ndak ......sehingga Mak Ndak sekeluarga berpindah...saya masih terus suka air tangan Mak Ndak...

Sesuatu yang terpahat indah dalam hati saya....
Mak Ndak adakah guru Al Quran saya....mengajar saya mengenal alif, Ba, Ta.....mengajar saya mengeja sehingga selesai Al Quran saya di tangan Mak Ndak....
Bila Mengaji dengan Tok saya selalu culas, syukur dengan Mak Ndak saya selesai Al Quran....
Selalu Booking no 1....bila giliran mengaji.....hi3
Buat saudara saya, Abang Sani, Kak Ani, Kak Gee, Kak Cik dan Adik I.....sabar....kehilangan.....ini sama kita lalui

Semoga roh Mak Ndak ditempatkan dalam kalangan orang-orang beriman
Ramai anak2 yang mendapat ajaran al Quran dari Mak Ndak....

Al Fatihah........

1 comment:

  1. Al Fatihah.
    Semoga rohnya berada bersama orang2 yang beriman.

    ReplyDelete